Viața Mariei Montessori

La 31 August 1870, în oraşul Chiaravalle, din Italia, se naşte Maria Montessori. Maria dovedeşte încă din copilărie un spirit critic şi independent, o tendinţă de a depăşi barierele convenţionalului şi chiar ale timpului său. Părinţii ei decid să se mute la Roma, pentru a-i asigura posibilităţi mai largi de educaţie, îndemnând-o în acelaşi timp spre o carieră pedagogică. Maria Montessori refuză însă, hotărâtă să-şi urmeze pasiunea pentru matematică, astfel că, între anii 1886 şi 1890, îşi face studiile la Regio Instituto Tecnico Leonardo da Vinci, o şcoală de băieţi, cu intenţia de a deveni inginer.

Mai târziu, ea se decide pentru un alt domeniu, cu atât mai neobişnuit pentru o femeie în acei ani: medicina. Determinarea sa o ajută să învingă numeroasele bariere: opoziţia tatălui său, refuzul iniţial al şcolii de medicină de a o înscrie, prejudecăţile colegilor. Dar reuşeşte, devenind astfel prima studentă şi prima absolventă a Facultăţii de Medicină din Italia, cu rezultate academice impresionante. Imediat, este angajată la Spitalul San Giovanni, aparţinând Universităţii.

Ca doctor, se remarcă prin grija faţă de pacienţi, acordând atenţie nu numai îngrijirilor medicale, ci asigurându-se şi de faptul că aceştia primesc hrana şi căldura de care au nevoie. În 1897, la 27 de ani, se oferă voluntar în cadrul unui program de cercetare la clinica de psihiatrie a Universităţi din Roma. Astfel, Maria Montessori ajunge să viziteze frecvent azilul bolnavilor psihic din Roma şi să observe copiii din acest azil. Aflaţi într-o camera goală, nemobilată, aceşti copii strângeau după fiecare masă firimiturile de pâine de pe jos, framântându-le cu degetele, spre dezgustul îngrijitorilor. Ea şi-a dat însă seama că aceasta era o formă disperată a copiilor de a-şi oferi o activitate pentru mâini şi stimularea senzorială de care erau lipsiţi cu desăvârşire, lipsă ce le accentua starea psihică precară. Pornind de la această observaţie, Maria Montessori începe să studieze lucrările lui Jean-Marc Itard şi Edouard Séguin, iar în anii 1897-1898 urmează cursurile de pedagogie ale Universităţii.

Implicarea sa din ce în ce mai activă în problema educării copiilor cu dizabilităţi duce la numirea ei în postul de co-director al unei instituţii nou înfiinţate, Şcoala Ortofrenică, alături de Guisseppe Montesano. În cei doi ani petrecuţi aici, experimentează şi rafinează diferite materiale, observă copiii, notează. Munca Mariei Montessori cu aceşti copii are rezultate uimitoare chiar şi pentru ea. Copiii cu care ea lucrase reuşesc să treacă examene publice pentru copii normali, ceea ce o face să se întrebe cum a fost posibil ca nişte elevi normali, din şcoli obişnuite, să fie egalaţi în inteligenţă de către elevii ei afectaţi psihic şi mental.

În 1898, din relaţia cu Guisseppe Montesano se naşte fiului Mariei Montessori, Mario, pe care alege să îl dea spre îngrijire unei familii ce locuia în apropierea Romei. Deşi îl vizitează des, Mario nu va afla până în adolescenţă cine este adevărata sa mamă. Cu toate acestea, între cei doi va exista o legătură puternică, Mario devenind ulterior colaboratorul apropiat al Mariei Montessori, cel ce i-a continuat munca după moartea ei.

În 1901, Maria Montessori părăseşte Şcoala Ortofonică, adâncindu-se în studii de pedagogie şi antropologie şi susţinând lectorate la Şcoala Pedagogică din cadrul Universităţii din Roma. Ea susținea două aspecte pe care le considera esenţiale: (1) rolul pedagogului este de a ajuta şi nu acela de a critica, și (2) adevăratul efort intelectual nu epuizează, ci hrăneşte sufletul. Ea credea că toţi copiii sunt născuţi cu un potenţial pe care adulţii trebuie să-l ajute să se manifeste. Rolul adultului este de a crea un mediu menit să stimuleze copilul în împlinirea nevoilor sale.

În această perioadă, nişte investitori în domeniul construcţiilor o abordează, cerându-i ajutorul pentru o problemă inedită. Copiii din cartier, lipsiţi de supravegherea părinţilor plecaţi peste zi la muncă, distrugeau construcţiile proaspăt terminate. Rugămintea investitorilor către Maria Montessori a fost aceea de a găsi metode pentru a-i ţine pe aceşti copii ocupaţi. Maria îşi dorea de ceva timp să lucreze cu copii normali, astfel că acceptă bucuroasă această provocare, aducând unele dintre materialele educaţionale create la Şcoala Ortofrenică şi deschizând la 6 ianuarie 1907, prima Casa dei Bambini (Casa Copiilor).

Deşi nimeni nu dădea prea multe şanse acestui proiect, Maria Montessori a avut intuiţia că într-o zi, despre acest loc se va vorbi în întreaga lume. Punând la dispoziţia copiilor multe şi diverse materiale şi activităţi, dar păstrându-le numai pe acelea care suscitau interesul copiilor, Maria Montessori sfârşeşte a concluzionat că un copil plasat într-un mediu ce-i oferă activităţi care sprijină ritmul său natural de dezvoltare are puterea de a se autoeduca. Copiii făceau progrese remarcabile, la 5 ani ei reuşind să scrie şi să citească. Până în toamna anului 1908, existau cinci Case dei Bambini, patru în Roma şi una în Milano.

Noua abordare pedagogică începe să fie repede din ce în ce mai cunoscută şi preluată. În 1909, Dr. Montessori ţine primul curs de formare, la care participă aproximativ 100 de studenţi de pe mai multe continente. Notiţele ei sunt compilate în cartea “Metoda Montessori”, carte ce devine rapid un best-seller și este tradusă în 20 de limbi. Pe tot globul apar societăţi Montessori, programe de instruire şi şcoli, iar Maria Montessori călătoreşte de-a lungul Europei şi a Americii, susţinând conferinţe şi lectorate.

În 1917, ea se stabileşte în Spania, unde un Laborator de Pedagogie este înfiinţat special pentru ea. Aici îi va avea alături pe Mario, pe prima sa soţie şi pe cei patru copii ai lor. În 1933, ca urmare a refuzului Mariei Montessori de a colabora cu Mussolini prin integrarea şcolilor Montessori din Italia în mişcarea fascistă de tineret, acestea sunt închise în totalitate. Acelaşi lucru se întâmplase şi în Germania, cu un an mai devreme. Izbucnirea războiului civil din Spania forţează familia Montessori, în 1936, să plece în Anglia. De acolo, se refugiază mai apoi în Olanda.

În 1939, Mario şi Maria pornesc într-o călătorie spre India, pentru un curs de trei luni în Madras, urmat de o serie de conferinţe. În India însă sunt surprinşi de izbucnirea războiului. Fiind cetăţeni italieni, cursul vieţii lor ia o turnură dramatică. Mario este reţinut într-un lagăr, iar Maria este pusă sub arest la domiciliu. Ea îşi petrece verile într-o zonă rurală, ceea ce o predispune la meditaţie asupra legăturii dintre toate fiinţele vii. A continuat să dezvolte această temă până la sfârşitul vieţii ei, punând astfel bazele a ceea ce s-a numit educaţia cosmică.

La cea de-a 70-a aniversare a ei, Mario este eliberat, împreună ei pregătind mai apoi peste 1,000 de profesori indieni. În anul 1946, se întorc în Olanda. Trei ani mai târziu, Maria Montessori primeşte prima dintre cele trei nominalizări la Premiul Nobel pentru Pace. La 6 mai 1952, Dr. Maria Montessori moare în Olanda, avându-l alături pe fiul său, Mario, căruia îi lasă moştenire întreaga sa muncă. În anii ce au urmat, Mario a onorat această moştenire, ducând mai departe şi împlinind eforturile de o viaţă ale mamei sale.

Caracteristicile pedagogiei Montessori

 

Metoda pedagogică Montessori, dezvoltată de Dr. Maria Montessori, este o metodă construită pe baza observării ştiinţifice a copilului, de la naştere până la vârsta adultă. Este o abordare care valorizează spiritul uman şi vizează o dezvoltare holistică a copilului – fizică, socială, emoţională, cognitivă.

În această viziune, copilul este văzut ca o persoană care tinde în mod natural spre cunoaştere, capabilă de autoeducare, în condiţiile unui mediu de studiu pregătit cu grijă. Elementele unui program educational Montessori includ studiul în grupuri, perioadele neîntrerupte de învăţare şi alegerea ghidată a activităţii.

 

 

În cadrul sistemului educational Montessori, copii de vârste diferite lucrează împreună, copiii mai mici învăţând de la cei mai mari, în timp ce cei mai mari îşi aprofundează în acest fel cunoştinţele şi înţelegerea unor concepte pe care deja le stăpânesc. Acest mod de lucru reflectă de altfel lumea reală, în care suntem puşi în situaţia de a lucra cu persoane de diferite vârste şi diferite condiţii.

 

 

Clasa Montessori‍

Sălile de clasă Montessori sunt gândite în aşa fel încât să creeze un mediu de învăţare ce stimulează libera alegere, independenţa, dar şi o stare de calm şi confort. Există spaţii potrivite pentru lucrul în grup, aşa cum există spaţii în care un elev poate sta singur dacă îşi doreşte acest lucru. Copiii lucrează la mese sau pe jos, folosind covoraşe.

Există spaţii bine definite pentru fiecare arie curriculară, cum ar fi Limbaj, Matematică, Artă, Cultură. Fiecare dintre aceste spaţii beneficiază de rafturi pe care se află o mare varietate de materiale, din care elevul poate alege cu ce vrea să lucreze.

Mobilierul este întotdeauna potrivit nevoilor elevilor şi gândit astfel încât să stimuleze independenţa: scaune, mese şi chiuvete joase, rafturi accesibile. În clasă, copiii se mişcă liber, comunică liber cu ceilalţi copii şi se asociază dacă doresc să lucreze împreună.

Materialele Montessori‍
În educaţia Montessori, elevii lucrează cu materiale specifice care îndeamnă parcă spre a fi atinse şi descoperite. Acestea sunt aşezate la dispoziţia elevilor, pe rafturi accesibile, în ordinea abordarii lor conform curriculum-ului.

Materialele Montessori traduc practic concepte abstracte într-o formă concretă. Fiecare material facilitează învăţarea unei singure deprinderi sau a unui singur concept la un moment dat. De asemenea, materialele sunt gândite în aşa fel încât să permită elevului să-şi depisteze singur erorile, fără intervenţia profesorului.

Pe măsură ce elevii progresează, profesorul înlocuieşte unele material cu altele noi, asigurându-se că menţine treaz interesul şi entuziasmul. Materialele sunt confecţionate cel mai adesea din lemn, dar şi din alte materii prime naturale.

 

‍Copii de orice vârstă sunt încurajaţi să folosească materiale fragile, cu convingerea că dacă nimic nu s-ar sparge niciodată, copiii nu ar avea şansa să înveţe grija şi atenţia. Sub îndrumarea profesorului şi prin chiar exemplul acestuia, uneori din propriile lor greşeli, elevii învaţă să mânuiască aceste materiale uşor, cu cea mai mare grijă şi delicateţe, cu respect.‍

 

 

Profesorul Montessori
Profesorii specializaţi în educaţia Montessori sunt, asemeni elevilor lor, oameni pasionaţi de viaţă, de descoperire, de cunoaştere. În clasă, profesorul Montessori este mai degrabă un mentor, un ghid pentru elevi, o prezenţă discretă. Interacţiunea sa cu elevii se desfăşoară sub principiul “Ajută-mă să mă ajut singur”; profesorul nu va face niciodată în locul copilului ceea ce acesta poate să facă singur.

Prin propria sa atitudine, prin propriul său comportament, profesorul modelează în elevii săi valori precum empatia, compasiunea, respectul, acceptarea diferenţelor, încurajându-i spre un comportament amabil, atent. De asemenea, facilitează lucrul în grup, ceea ce dezvoltă elevilor spiritul de echipă, responsabilitatea, respectul. Prin prezenţa sa discretă, prin intervenţiile punctuale şi inspirate, el încurajează

Profesorul este permanent conştient de progresul fiecărui elev ştiind când e cazul să intervină pentru a oferi sprijin sau direcţionare, când să aducă o nouă provocare, un nou impuls spre descoperire, prin prezentarea următorului pas în secvenţa de învăţare. Prin observare atentă, el ajunge să cunoască interesele fiecărui elev, modul său de învăţare şi temperamentul său, nevoile sale de dezvoltare, precum şi să recunoască “perioadele senzitive”, când elevul în cauză este gata să deprindă anumite concepte sau aptitudini.La baza metodei Montessori stă conceptul conform căruia învăţarea se face cel mai bine prin explorare, imitare, repetiţie, prin încercare şi greşeală. De aceea, profesorul Montessori nu va prezenta informaţii brute ce trebuie memorate de către elevi, ci mai degrabă va prezenta prin demostraţie cum se folosesc materialele special create, încurajând apoi elevii să facă propriile lor cercetări şi descoperiri.

 

Profesorul încurajează, împărtăşeşte cu elevii săi momentele de reuşită ale acestora şi îi impulsionează către o mai adâncă înţelegere şi cunoaştere. Prin metoda pedagogică propusă de Maria Montessori, copiii ajung la auto-disciplină, la o mulţumire interioară profundă, la o relevare a potenţialului şi a frumuseţii lor interioare.

“În loc să încercăm să-l cucerim din interior şi să-l direcţionăm ca pe un suflet uman, întotdeauna ne-am dorit să dominăm copilul prin forţă, prin impunerea unor legi externe. În acest mod, copiii au trăit pe lângă noi fără să ajungem să fim capabili de a-i înţelege vreodată. Dar dacă dăm la o parte toată artificialitatea cu care i-am învăluit şi toată violenţa cu care, prosteşte, am încercat să-i disciplinăm, ei ni se vor arăta nouă în toată frumuseţea firii lor copilăreşti, cu o gentileţe şi drăgălăşenie absolută.”
(Maria Montessori – Metoda Montessori – 1969)

Resurse utile pentru mai multe informatii

 

Vă recomandăm următoarele surse de informare ca sprijin pentru înțelegerea principiilor metodei Montessori și standardelor internaționale de lucru în cadrul comunităților noastre de copii.

MIB – Montessori Institute of Bucharest Institutul susține și organizează cursurile AMI pentru educatori Montessori în România. Mai multe informații aici.

A.D.E.M.R. – Asociatia pentru Dezvoltarea Educatiei Montessori in Romania Asociația are ca scop diseminarea, dezvoltarea si promovarea Pedagogiei Montessori in Romania. Mai multe informații aici.

AMI Association Montessori Internationale
Asociația are un rol unic drept custode al istoriei mișcării Montessori, menținând integritatea moștenirii lui Maria Montessori. Mai multe informații aici.

Aid to Life
Aid to Life oferă sfaturi clare, simple şi directe pentru părinți, uşor de înţeles și de aplicat. Mai multe informații aici.

Nienhuis Montessori
Ofera materiale dida ctice Montessori autentice, Nienhuis fiind atelierul împreună cu care Dr. Maria Montessori a lucrat în timpul vieții sale. Mai multe informații aici.

Imagini pentru montessori tools

AMI/USA
Aici puteți găsi informații utile care ajută la ințelegerea metodei Montessori și a standardelor acesteia. Mai multe informații aici.

NAMTA (North America Montessori Teacher’s Association)
Sursa foarte buna pentru publicatii, inregistrari audio si video, conferinte si diferite studii. Mai multe informații aici.